O Colexio de Fonseca acolle a exposición titulada ‘Miradas. Mulleres na arte’, unha mostra que reúne 41 retratos de mulleres que deixaron a súa pegada no mundo da pintura, escultura, literatura e interpretación ao longo dos séculos XVI ao XX e que foi inaugurada oficialmente este xoves 5 de setembro, podendo visitarse ata o próximo 31 de outubro no Claustro Alto do Colexio de Fonseca, con entrada libre e gratuíta.
A creadora da exposición, Elsa Martínez, artista e profesora, emprega diversas técnicas como o acrílico, o collage, o lapis, a acuarela e, de xeito singular, a plastilina, tratada de maneira que permaneza inalterable co paso do tempo. Martínez, a través da súa obra, quixo poñer en valor o traballo e a contribución de numerosas mulleres á cultura e á arte, moitas das cales foron ignoradas ou esquecidas durante a historia.
Durante a inauguración, a Vicerreitora de Estudantes e Cultura, Pilar Murias, destacou a «orixinalidade técnica» e o «interese temático» da exposición, sinalando que se trata dunha «proposta innovadora» tanto polo enfoque artístico como pola relevancia da temática que aborda. Un dos obxectivos principais da exposición é salientar a falta de visibilidade das mulleres artistas ao longo da historia. Segundo Martínez, moitas destas mulleres non tiñan acceso ás academias de arte nin contaban cos recursos e o apoio necesario para desenvolver o seu talento. As poucas que lograron destacar fixérono a pesar de grandes obstáculos e, en moitos casos, comezaron como musas ou modelos de artistas homes antes de poder reivindicar o seu propio espazo como creadoras.
A pintora sinalou exemplos como o de Suzanne Valadon, unha muller de orixe humilde que inicialmente foi musa de Toulouse-Lautrec, pero que máis tarde se converteu en artista, sendo unha das primeiras en representar mulleres núas na arte do século XIX, algo que ata entón fora case exclusivamente feito por homes. Outro exemplo mencionado por Martínez é o de Clementine Hunter, unha muller que naceu como escrava nunha plantación nos Estados Unidos e que comezou a pintar de forma autodidacta aos 50 anos, retratando escenas da vida cotiá e creando auténticos documentos sociais da súa época.
Esta mostra ‘Miradas. Mulleres na arte’ non só busca homenaxear figuras recoñecidas, senón tamén visibilizar aquelas que quedaron no anonimato, mulleres que foron inspiración de grandes obras sen chegar a asinar as súas creacións. «Moitas delas foron esquecidas, pero as súas contribucións á arte son incuestionables», subliña Martínez.
Neste senso, entre as protagonistas da mostra destacan tanto figuras galegas como Maruja Mallo, Rosalía de Castro e Emilia Pardo Bazán, como tamén grandes nomes internacionais da cultura, como a escritora inglesa Virginia Woolf, a pintora mexicana Frida Kahlo, a escultora francesa Camille Claudel, ou a artista surrealista Leonora Carrington. A cada retrato acompáñase dun código QR que permite aos visitantes acceder a información complementaria sobre a vida e a obra de cada unha das mulleres representadas.
A través das súas palabras, Elsa Martínez destacou a importancia de captar a esencia e a mirada das artistas retratadas. «Tratei de capturar a mirada de cada unha delas para que a súa esencia permaneza viva e indelébel no tempo», comentou a artista, quen tamén resaltou que a presenza feminina na cultura é fundamental para lograr unha verdadeira diversidade de perspectivas. «A cultura non pode ser completa sen a visión das mulleres», engadiu.
Unha das claves da exposición é a conexión coa historia e a cultura local. Ademais de figuras internacionais, Martínez quixo poñer en valor o talento de mulleres galegas que xogaron un papel fundamental na cultura da súa terra, como é o caso de Maruja Mallo, unha das principais artistas do movemento surrealista en España, ou Rosalía de Castro, icona da literatura galega e feminista pioneira.
A exposición está dispoñible para o público en horario de luns a venres, de 11:00 a 14:00 e de 17:00 a 20:30 horas, no Claustro Alto do Colexio de Fonseca. A entrada é libre e gratuíta, e supón unha oportunidade única para coñecer o traballo de mulleres que, a pesar de todas as dificultades, lograron deixar unha marca indeleble no mundo da arte e da cultura.